Visualisasi `Si Pitung` Berdasarkan Cerita Margreet Van Till untuk Memotivasi Perjuangan Bela Negara bagi Generasi Muda

  • Wisnu Bayu Pamungkas State University of Malang
  • Fariza Wahyu Arizal State University of Malang
Keywords: Folklore, Visualization, Comic

Abstract

Folklore always exists in every region, including Indonesia. Folklore is a form of culture and/or history of a place to date. Therefore, existing folklore needs to be maintained by creating the latest literacy that adapts to current era and technology. One of them is by making adaptations of folk tales through digital comics based on internet sites, aka web comic. The aim is to make folklore relevant and easily accessible and become better known to the public. This research uses a qualitative method by referring to book that explaining the setting of the era when folklore occurred and relevant literature studies. Supporting media used as promotional material in this research include social media posting, posters, banners, tote bags, key chains, pins, mugs, hand-held fan.

References

Amanat, Tri. 2019. Eksistensi Cerita Rakyat Si Pitung di Kalangan Anak-anak Betawi. Jurnal Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, 47(2):179-180 diakses pada 3 Agustus 2023,
<.https://www.researchgate.net/publication/344735890_EKSISTENSI_CERITA_SI_PITUNG_PADA_ANAK-ANAK_MASYARAKAT_BETAWI>.
Drs. Sastra Pratama. Si Pitung Banteng Betawi. Surabaya : Karya Jaya.
Firmansyah, A., & Kurniawan, M. P. 2013. Pembuatan Film Animasi 2d Menggunakan Metode Frame By Frame Berjudul “Kancil dan Siput.” Data Manajemen Dan Teknologi Informasi, 14(4):10-13. diakses pada 3 Agustus 2023,
.
Hasian, I., & Mardika, A. S. 2017. Pengaruh Komik Asing terhadap Visualisasi Perkembangan Komik di Indonesia. Magenta Official Journal STMK Trisakti, 1(01):1-23 diakses pada 3 Agustus 2023,
.
Mahendra, Putu Ronny Angga & Kartika, I Made. 2020. Memperkuat Kesadaran Bela Negara dengan Nilai-Nilai Pancasila Dalam Perspektif Kekinian. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiskha, 8(3):26-28 diakses pada 2 Agustus 2023, .
Mataram, Sayid. 2017. Struktur Visual Komik. Tanpa penerbit.
Michael, Lewick, Patrick. dkk. 2018. The Design Thinking Playbook. New Jersey : John Wiley & Sons, Inc.
Putra, Aditya Kusuma. 2020. Perancangan Komik Digital Cerita Rakyat Joko Dolog Surabaya. Jurnal Barik. 1(2):153-165 diakses pada 5 Agustus 2023, .
Ramlan, Mohamad. 2012. Komik Legenda si Pitung. Diakses pada 5 Agustus 2023, .
Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. 2019. Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas dan Pintar), 2(1) diakses pada 4 Agustus 2023, .
Setiyawan, Doni. 2023. Perancangan Komik Digital Wayang Hanoman. Jurnal kemadha. 13(1):51-70.
Silitonga, Markus K., and Susy Rosyida. 2015. Animasi Interaktif Sebagai Media Sosialisasi Indonesia Tsunami Early Warning System (Inatews). Jurnal Sistem Informasi, 4(2):200-207 diakses pada 24 Oktober 2023, .
Umra, Sri Indriyani. 2019. Penerapan Konsep Bela Negara, Nasionalisme atau Militerisasi Warga negara. Lex Ranaissance, 4(1):176-177 diakses pada 3 Agustus 2023, .
Van Till, Margreet. 2018. Batavia Kala Malam. Jakarta : Masup jakarta.
Published
2024-05-06