Perancangan Desain Kemasan Sebagai Media Peningkatan Brand Awareness Janus Coffee & Roastery

  • Aditya Dwi Putra Bhakti University of Muhammadiyah Malang
  • Fandy Pratama Sungkono Universitas Muhammadiyah Malang

Abstract

Janus Coffee & Roastery is a coffee roastery located in Batu City Square and has been established since 2018. The background for this research is that Janus has not focused too much on designing packaging designs, on the other hand, packaging design has strong potential in efforts to increase product brand awareness. Therefore, the purpose of this research is to design packaging design for Janus Coffee & Roastery in an effort to increase brand awareness. This design uses a qualitative and descriptive approach. Data collection techniques through observation, interviews, and literature study were analyzed using the SWOT and USP methods. The results of this creative design are packaging illustrations, brand colors, brand patterns, and typography. The end result of packaging design is applied to media such as coffee bags, drip bags, drip bag boxes, shopping bags, plastic bags, and coffee cups which are adjusted in terms of safety, ergonomics (comfort), and experience (experience).

References

Alfathan, I., & Yurisma, D. Y. (2018). Perancangan branding kelurahan karangsari berbasis agrowisata untuk mengenalkan identitas kampung belimbing kota Blitar. Art Nouveau, 5(2).

Arisona, R. D. (2018). Pengelolaan Sampah 3R (Reduce, Reuse, Recyle) Pada Pembelajaran IPS Untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan. Al Ulya: Jurnal Pendidikan Islam, 3, 39–51.

Basri, & Devitra, J. (2017). Analisis dan perancangan sistem informasi pengelolaan arsip berbasis web (studi kasus: pada komisi pemilihan umum (kpu) kabupaten tebo. Jurnal Manajemen Sistem Informasi, 2(1), 227–243. http://ejournal.stikom-db.ac.id/index.php/manajemensisteminformasi/article/view/432

Basroni, S. (2017). Pendidikan Akhlak Dalam Membentuk Keluarga Harmonis Di Desa Wonorejo Kecamatan Gandusari Kabupaten Trenggalek. Institut Agama Islam Negeri Tulungagung.

Darmawan, A., Atmami, H., Nurfitriani, A., Angelina, S., & Fatimah, abqariyyah nur. (2022). ANALISIS DESAIN KEMASAN PRODUK KOLABORASI KOSMETIK “ETUDE HOUSE” DENGAN COKLAT “HERSHEY’S”Analysis of “ETUDE HOUSE” X ”HERSHEY’S” product packaging. Jurnal Dasarupa: Desain Dan Seni Rupa, 1(3), 1–13. https://doi.org/10.52005/dasarupa.v1i3.113

Dhameria, V. (2018). Analisis pengaruh keunikan desain kemasan produk, kondusivitas store environment, kualitas display produk terhadap keputusan pembelian implusif (Studi pada Pasaraya Sri Ratu Pemuda Semarang). Jurnal Sains Pemasaran Indonesia, 13(1), 1–44. https://doi.org/10.14710/jspi.v13i1.1-44

Lantang, T., S.Soegoto, A., & Mandagie, Y. (2018). Analisis penentuan strategi bersaing pada usaha pengolahan ikan Pt. Deho Canning Company Bitung. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 6(4), 3098–3107.

Listya, A., & Rukiah, Y. (2018). visual branding produk belimbing olahan uamkam depok melalui desain logo. Jurnal Desain Komunikasi VisuaL, Manajemen Desain Dan Periklanan, 03(02), 55–74.

Machmud, M. (2016). Tuntunan Penulisan TUGAS AKHIR Berdasarkan Prinsip Dasar Penelitian Ilmiah. In Nucleic Acids Research. Penerbit Selaras.

Mubarat, & Ilhaq. (2021). Telaah Nirmana sebagai Proses Kreatif Dalam Dinamika Estetika Visual. Ekspresi Seni: Jurnal Ilmu Pengetahuan Dan Karya Seni, 23(1), 125–139. http://journal.isi-adangpanjang.ac.id/index.php/Ekspresi/article/view/397

Rachmawati, F. (2018). Perancangan brand identity UKM VCO menak sopal di PT Pendopo Agung Poetrokoesoeman sebagai upaya meningkatkan brand awareness. In Stikom Surabaya. http://forschungsunion.de/pdf/industrie_4_0_umsetzungsempfehlungen.pdf%0Ahttps://www.dfki.de/fileadmin/user_upload/import/9744_171012-KI-Gipfelpapier-online.pdf%0Ahttps://www.bitkom.org/ sites/default/files/ pdf/Presse/Anhaenge-an-PIs/ 2018/180607 -Bitkom

Ramadhonal, S. (2016). Pengaruh brand association dan perceived quality terhadap loyalitas pelanggan (kasus pada pengguna produk kartu GSM telkomsel di kota Payakumbuh). Univeristas Andalas.

Rivandi, R. A. (2021). PENGARUH PRESEPSI HARGA, KUALITAS LOYALITAS KONSUMEN PENGGUNA PROVIDER TELKOMSEL ( Studi Kasus Pada GraPARI Telkomsel Bekasi Cyber. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.
Sari Asmawati, E. Y. (2015). Lembar Kerja Siswa (LKS) Menggunakan Model Guided Inquiry Untuk Meningkatkan Ketrampilan Berpikir Kritis dan Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 1–16. http://fkip.ummetro.ac.id/journal/index.php/fisika/article/view/13

Sutanto, S. M., & Suhartono, N. P. (2022). KOMPILASI FOLKTALE LINTAS BUDAYA “ ROVE THE LORE : THE ENDLESS JOURNEY TO UNVEIL THE MYTHS .” 08(02), 185–196.

Taufani, A. R. (2020). Budaya Pecinta Kopi dan Gaya Hidup Urban Kedai Kopi di Surabaya: Analisis Visual Semiotika Spasial. Jurnal Media Dan Komunikasi, 1(1), 23. https://doi.org/10.20473/medkom.v1i1.22926

Utomo, I. W. (2017). PENGARUH BRAND IMAGE, BRAND AWARENESS, DAN BRAND TRUST TERHADAP BRAND LOYALTY PELANGGAN ONLINE SHOPPING (Studi Kasus Karyawan Di BSI Pemuda). Komunikasi, VIII(1), 78. https://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/jkom/article/view/2327/1607

Wahyudi, T. (2020). Modul nirmana 2D. Universitas Esa Unggul.

Wardaya, M. (2021). Penggunaan Nirmana-Komposisi Tak Berbentuk Sebagai Dasar Pembuatan Pola Surface Design. Ultimart: Jurnal Komunikasi Visual, 14(2), 114–123. https://doi.org/10.31937/ultimart.v14i2.2025

Wibowo, A., Utami, B. S., & Pratiwi, P. (2020). Perancangan visual brand identity tukang sayoer online sebagai upaya menaikkan brand awareness. Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa Dan Desain, 5(2), 125–142.
Published
2023-10-23