ANALISIS ATRIBUT OPINION LEADERSHIP YANG DIPERTIMBANGKAN OLEH PEMILIH PEMULA DALAM PEMILIHAN PRESIDEN (PILPRES) 2015 DI JAWA TIMUR
Abstract
Presindetial elections is one of political marketing in Indonesia. Political marketing is an alternative way of influencing political climate to gain greater support for the parties or presindent candidates. Many political parties use opinion leader in their campaign strategy. Opinion leader is a person who has ability to influence the opinions of others. This study analyzes what attributes really describe the opinion leader. The sample that are used in this study are 200 respondents aged between 17-21 years in East Java and participate in the presidential election voting for the first time. Sampling technique employed nonprobability sampling with judgment sampling method. The analytical technique that was used is Exploratory Factor Analysis (EFA). The result of this study indicates that the 9 factors formed 6 new factors that describe the opinion leadership accurately, namely ‘Inspiring’, ‘Reliable’, ‘Trusted’, ‘Learned’, ‘Mediator’, and ‘Experienced’.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan proprietary yang tidak dilindungi oleh hak paten atau aplikasi paten; tanggung jawab untuk konten teknis dan untuk perlindungan dari bahan proprietary merupakan tanggung jawab penulis dan organisasi mereka dan bukan tanggung jawab dari Jurnal Parsimonia atau Staff Pengelolanya. Penulis utama (pertama/yang sesuai) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel tersebut telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lain. Hal ini merupakan tanggung jawab penulis untuk mendapatkan semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan setiap materi dalam naskah sebelum pengajuan.