ANALISIS KEPUASAN MAHASISWA DENGAN PENDEKATAN KANO MODEL SERTA QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD) UNTUK MENINGKATKAN PELAYANAN AKADEMIK UNIVERSITAS MA CHUNG
Abstract
Indonesia’s education system encourage universities to improve quality, so those universities can creates students with high quality. In order to improve service quality, the university needs accurate methods, so the improvement of service quality will be effective and efficient. Kano Model is an instrument to analyze consumer satisfaction on product/service’s attributes. Quality Function Deployment (QFD) is a quality system usually used to fulfill customer’s needs and improve customer satisfaction. There are 20 university academic service’s attributes which are being tested in this research. Generally, those attributes are classified in three categories, 6 attributes are classified as indifference, 10 attributes are classified as attractive, and 4 attributes are classified as one- dimensional. If university academic service quality’s improvement is oriented on student’s satisfaction, so the attributes that do not affect satisfacton not necessarily to be improved. Ma Chung University could achieve significant student’s satisfaction by improving quality of curriculum, subject’s syllabus, teacher’s certification, teacher’s training, teacher’s title, and janitor.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan proprietary yang tidak dilindungi oleh hak paten atau aplikasi paten; tanggung jawab untuk konten teknis dan untuk perlindungan dari bahan proprietary merupakan tanggung jawab penulis dan organisasi mereka dan bukan tanggung jawab dari Jurnal Parsimonia atau Staff Pengelolanya. Penulis utama (pertama/yang sesuai) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel tersebut telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lain. Hal ini merupakan tanggung jawab penulis untuk mendapatkan semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan setiap materi dalam naskah sebelum pengajuan.