ANALYSIS OF CONSUMER PREFERENCES GEN Z IN PURCHASING DOUGHNUTS USING THE CONJOIN METHOD
english
Abstract
This research aims to identify consumer preferences for product attributes, which can be leveraged for business development and marketing strategy planning. The study employs a quantitative approach using conjoint analysis. Sixteen stimuli were tested, derived from an orthogonal design, based on five key attributes: (1) Topping, (2) Filling, (3) Size, (4) Packaging, and (5) Price. The findings reveal that consumers prefer donuts with fresh fruit toppings and rich chocolate fillings. A 9 cm donut size is the most favored, as it offers a sense of adequacy and satisfaction. Mica box packaging is perceived as more premium and practical, while a price range of IDR 17,000 – IDR 22,000 is considered reasonable for the quality provided. Beyond taste, consumers highly value visual appeal and product convenience, including packaging design and size. These results provide strategic insights to prioritize product development that emphasizes quality, flavor innovation, and appealing designs. By aligning product attributes with consumer preferences, businesses can strengthen customer loyalty and expand their market share.
References
Firjatullah, A. A., Rahbiah, S., Maslia, A., Adam, T., & Rasyid, R. (2025). PEMBELIAN DONAT DI KOTA MAKASSAR ( Studi Kasus pada Konsumen Big Donat dan Happy Donat ) ANALYSIS OF CONSUMER PREFERENCES ON DONUT PURCHASE DECISIONS IN MAKASSAR CITY ( Case Study on Big Donut and Happy Donut Consumers ). 8(1), 1–10.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (15th ed.). Pearson.
Marlapati, L., Kinchla, A. J., & Nolden, A. A. (2024). Conjoint Analysis Study to Examine Consumer’s Preferences for Hybrid Yogurt. Sustainability (Switzerland), 16(17). https://doi.org/10.3390/su16177460
Nurhayati, L., & Bellanov, A. (2023). Analisis Preferensi Konsumen untuk Merancang Atribut Café dengan Menggunakan Metode Konjoin. Jurnal Teknik Industri: Jurnal Hasil Penelitian Dan Karya Ilmiah Dalam Bidang Teknik Industri, 9(1). https://doi.org/10.24014/jti.v9i1.22481
Ramadhani, N. S., & Sienatra, K. B. (2024). Analisis Konjoin Sebagai Preferensi Konsumen Terhadap Pemilihan Produk T-Shirt Wanita Bergaya Korea. Jurnal Inovasi Bisnis Manajemen Dan Akuntansi, 2(4), 339–348. www.journal.inovatif.co.id
Zakiyyah, M. I. (2024). Analisis preferensi konsumen memilih produk parfum lembrou. 11(2), 120–127.
Zhang, Y., Chen, F., Hakimi, S., Harinen, T., Filipowicz, A., Chen, Y.-Y., Iliev, R., Arechiga, N., Murakami, K., Lyons, K.,
Wu, C., & Klenk, M. (2025). ConjointNet: Enhancing Conjoint Analysis for Preference Prediction with Representation Learning. http://arxiv.org/abs/2503.11710

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan proprietary yang tidak dilindungi oleh hak paten atau aplikasi paten; tanggung jawab untuk konten teknis dan untuk perlindungan dari bahan proprietary merupakan tanggung jawab penulis dan organisasi mereka dan bukan tanggung jawab dari Jurnal Parsimonia atau Staff Pengelolanya. Penulis utama (pertama/yang sesuai) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel tersebut telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lain. Hal ini merupakan tanggung jawab penulis untuk mendapatkan semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan setiap materi dalam naskah sebelum pengajuan.