ANALISIS KEPUASAN PELANGGAN DALAM LAYANAN PENERBITAN BUKU UNTUK SMK: MENGEKSPLORASI FAKTOR-FAKTOR KUNCI DAN PENDEKATAN PENINGKATAN KUALITAS
Abstract
The book publishing industry in Indonesia plays a crucial role in supporting the teaching and learning process at various educational levels, including Vocational High Schools (SMK). This study aims to analyze the level of customer satisfaction with book publishing services for SMK, identify key factors influencing satisfaction, and formulate approaches to improving service quality. This research employs a quantitative survey method involving SMK customers as respondents. The collected data is analyzed using descriptive statistics and factor analysis. The findings indicate that overall customer satisfaction falls into the "fairly satisfied" category. This study contributes to book publishers by providing insights into the needs and expectations of SMK customers and formulating targeted service quality improvement strategies.
References
Kotler, P. (2012). Manajemen Pemasaran. Edisi ke tiga belas Terjemahan. Jakarta: Erlangga
Kotler, P., dan Keller, K. (2016), Marketing Management Fourtheenth Edition. England : Pearson Education Limited
Manik, E. & Irda. (2022). Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen pada Toko Kosmetik Requeena di Kabupaten Pasaman Barat. Kumpulan Executive Summary Mahasiswa Prodi Manajemen Wisuda Ke 78 Tahun 2022. Vol. 21 No.2
Rianto, N. (2010). Dasar - Dasar Pemasaran Bank Syariah. Bandung: Alfabeta.
Sangadji, E & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Andi
Siswanto, S. (2011). Membangun Citra Perusahaan. Jakarta: Damar Mulia Pustaka.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Makalah yang disampaikan diasumsikan tidak mengandung bahan proprietary yang tidak dilindungi oleh hak paten atau aplikasi paten; tanggung jawab untuk konten teknis dan untuk perlindungan dari bahan proprietary merupakan tanggung jawab penulis dan organisasi mereka dan bukan tanggung jawab dari Jurnal Parsimonia atau Staff Pengelolanya. Penulis utama (pertama/yang sesuai) bertanggung jawab untuk memastikan bahwa artikel tersebut telah dilihat dan disetujui oleh semua penulis lain. Hal ini merupakan tanggung jawab penulis untuk mendapatkan semua izin pelepasan hak cipta yang diperlukan untuk penggunaan setiap materi dalam naskah sebelum pengajuan.