PENGARUH KEMUDAHAN PENGGUNAAN, MANFAAT DAN KEPERCAYAAN TERHADAP MINAT MENGGUNAKAN E-PAYMENT QRIS PADA GENERASI Z

  • Leonarda Sukacita Octaviani Universitas Sanata Dharma
  • Fransisca Desiana Pranatasari Universitas Sanata Dharma
  • H. Hery Maridjo Universitas Sanata Dharma
Keywords: Easy of use, benefits, trust, interest in using

Abstract

The use of QRIS-based electronic money has become very popular as a non-cash payment system because society has shifted to non-cash payments. This study aims to determine the influence of ease of use, benefits, and trust on the interest in using QRIS e-payment. The research method used is descriptive quantitative. The population in this study includes all Generation Z individuals who have used QRIS e-payment in the past year and reside in the Special Region of Yogyakarta. The sampling technique employed is purposive sampling, with a sample of 96 Generation Z individuals who have used QRIS e-payment. The instrument testing technique includes validity and reliability tests. Data analysis uses multiple linear regression, and data processing is conducted with IBM SPSS Statistics 26. The results of this study indicate that ease of use does not affect the interest in using QRIS e-payment, benefits affect the interest in using QRIS e-payment, and trust affects the interest in using QRIS e-payment.

References

Agustina, R., Gustiana, R., & Budiman, M. R. (2022). Pengaruh Kepercayaan, Kegunaan Dan Kemudahan Terhadap Minat Menggunakan Sistem Pembayaran E-Wallet Go-Pay Pada Masyarakat DiKecamatan Alalak Kabupaten Barito Kuala. Dinamika Ekonomi - Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 15(1), 200–214.

Atieq, M. Q., & Nurpiani, E. (2022). Pengaruh kemudahan penggunaan, manfaat dan risiko terhadap minat nasabah menggunakan mobile banking bank syariah. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 2(1), 401-423.

Ernawati, N., & Noersanti, L. (2020). Pengaruh PersepsiManfaat, Kemudahan Penggunaan dan Kepercayaan terhadap Minat Penggunaan pada Aplikasi OVO. Jurnal Manajemen STEI, 03(02), 27–37.

Ghozali. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25 (Edisi IX). Semarang. Universitas Diponegoro.

Laloan, W., Wenas, R., & Loindong, S. (2023). Pengaruh Kemudahan Penggunaan, Persepsi Manfaat, dan Risiko Terhadap Minat apengguna E-Payment QRIS pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sam Ratulangi Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 11(02), 375–386.

Noviyanti, & Erawati. (2021). Pengaruh Persepsi Kemudahan, Kepercayaan Dan Efektivitas Terhadap Minat Menggunakan Financial Technology (Fintech) (Studi Kasus: Umkm Di Kabupaten Bantul). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 4(2), 65–74.

Priambodo, S., & Prabawani, B. (2016). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Penggunan, Dan Persepsi Risiko Terhadap Minat Menggunakan Layanan Uang Elektronik (Studi Kasus pada Masyarakat di Kota Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 5(2), 127–135.

Saputri, O. B. (2020). Preferensi konsumen dalam menggunakan quick response code indonesia standard (qris) sebagai alat pembayaran digital. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 17(2), 237–247.

Saputro, B. D., & Sukirno, S. (2013). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Kepercayaan, Kecemasan Berkomputer Dan Kualitas Layanan Terhadap Minat Menggunakan Internet Banking. Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 2(1), 36-63.

Sya’diah, K., & Indana, R. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Penggunaan Quick Response Indonesian Standard (Qris) Bank Syariah Dengan Pendekatan Technology Acceptance Model 3. Ad Diwan, 2(02), 66–74.

Wibowo, S. F., Rosmauli, D., & Suhud, U. (2015). Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan, Fitur Layanan, Dan Kepercayaan Terhadap Minat Menggunakan E-Money Card (Studi Pada Pengguna Jasa Commuterline Di Jakarta). JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 6(1), 440–456.
Published
2024-08-19